חדשות

ה-WHO: חשש מהתפשטות נגיף השפעת H5N1 בבני אדם

בארגון הבריאות העולמי עוקבים בדאגה אחרי התפשטות שפעת העופות בארה"ב | לאחר שההדבקה עברה מעופות לעדרי בקר וליונקים אחרים, חשש שהנגיף יפתח יכולות העברה בין בני אדם

32 עדרי בקר נגועים בשמונה מדינות בארה"ב. צילום: אילוסטרציה

בארגון הבריאות העולמי (WHO) מודאגים מהתפשטות שפעת העופות ברחבי ארה"ב. לדברי המדען הראשי בארגון, "שפעת העופות המתפשטת דרך בקר בארה"ב היא דאגה עצומה". הוא קרא למעקב ולהיערכות נוספת להתפשטות נגיף השפעת H5N1.

לשירותי הפיקוח על בריאות בעלי חיים וצומח של משרד החקלאות האמריקאי דווח לאחרונה על 32 עדרי בקר נגועים בשמונה מדינות בארה"ב. אמנם אין עד כה ראיות לכך שנגיף השפעת H5N1, הפתוגני מאוד, יכול להתפשט מאדם לאדם, אך בשנתיים האחרונות גדל מספר היונקים שאובחנו עם הנגיף, מה שמרמז כי הנגיף מחפש מארחים חדשים, כולל בני אדם.

זן זה של נגיף השפעת זוהה לראשונה בעופות בשנת 1996 והיווה בעיקר איום על עופות בטבע או בחקלאות. "הדאגה הגדולה היא שהנגיף מתפתח ומפתח יכולות חדשות. לאחר שהדביק עופות וכעת מדביק גם יונקים. החשש הוא שלאחר שישלים את המהלך יפתח יכולת לעבור מאדם לאדם", אמר ד"ר ג'רמי פארר, חוקר רפואה בריטי ומדען ראשי בארגון הבריאות העולמי. "עלינו לוודא שאם H5N1 אכן יגיע למצב של העברת הנגיף בין בני אדם נוכל להגיב מיד עם אבחון, חיסונים וטיפולים", אמר.

למרות שהנגיף לא מועבר בקלות לבני אדם, החוקרים מודאגים כי, כאמור, מדובר בנגיף קטלני. בני אדם יכולים להידבק בו כשהם נחשפים לבעלי חיים נגועים. השנה נדבק בנגיף אדם שטיפל בפרות בטקסס ובשנת 2022 נדבק עובד בלול בקולורדו. מאז 2003 דווחו 889 מקרים של הידבקויות בבני אדם ו-463 מקרי מוות ב-23 מדינות, מה שגרם לארגון הבריאות העולמי לסמן את נגיף H5N1 עם פוטנציאל תמותה של 52%.

הנגיף כבר הרג לפחות 24,000 אריות ים בדרום אמריקה בתוך פחות משנה. חוקרי טבע שבדקו מושבת כלבי ים בארגנטינה מצביעים על יותר מ-95% תמותה של הצאצאים, שהם כ-17,400 גורי כלבי ים שמתו כתוצאה מהדבקה בנגיף. "גורים בכל הגילאים, מיילודים ועד לגמילה מלאה, שכבו מתים או מתים בקו הגאות. גורים חולים שכבו אדישים, קצף ניגר מפיהם ומהאף", מצוטטת חוקרת בכתבה שמשרטטת את המסלול הגיאוגרפי והכרונולוגי של הנגיף בניו יורק טיימס ביום א'.

במגיפת שפעת העופות שפרצה בשנת 2020, הרגו רשויות במספר יבשות מיליוני עופות. בארה"ב לבדה, יותר מ-90 מיליון ציפורים חוסלו בניסיון עקר למגר את הנגיף. למרות שנגיפי שפעת העופות מופיעים בדרך כלל בסוג אחד של ציפור בר, הנגיף עבר במהירות למגוון רחב של ציפורים ובעלי חיים, מסנאים ובואשים ועד דולפינים, דובי קוטב ולאחרונה, פרות חולבות.

קשה להוכיח בדיוק איך ומתי הנגיף עבר ממין אחד למשנהו. אבל ניתוח גנטי תומך בתיאוריה שהיונקים הימיים הפיצו את הנגיף זה מזה, לא מציפורים. דגימות של וירוסים שבודדו מאריות ים בפרו ובצ'ילה ומכלבי הים בארגנטינה חולקות כולן כ-15 מוטציות שלא נראו בציפורים. אותן מוטציות היו קיימות גם אצל גבר צ'יליאני שנדבק בנגיף בשנה שעברה.

נגיפי שפעת מיומנים בקליטת מוטציות חדשות. כאשר שני סוגים של וירוס שפעת מדביקים אותה חיה, הם יכולים לערבב את החומר הגנטי שלהם וליצור גרסאות חדשות.

לא ברור בדיוק כיצד וכמה השתנה וירוס H5N1 מאז הופיע לראשונה. מחקר אחד בשנה שעברה הראה שלאחר שהנגיף נכנס לארה"ב, הוא התערבב במהירות עם נגיפי שפעת אחרים והפך לגרסאות שונות - חלקן קלות, אחרות גורמות לתסמינים נוירולוגיים חמורים.

במרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC, מציינים כי בעוד שהסיכון הנוכחי לבריאות הציבור מ-H5N1 נמוך, קיים מעקב קפדני אחרי המצב. בדו"ח המצב המתעדכן בנושא הנגיף של ה-CDC (מיום ה' האחרון), הודיעה הסוכנות שהנגיף שבודד מהמקרה האנושי האחרון בארה"ב נחקר ונמצא שהוא רגיש לתרופות אנטי-ויראליות. כמו כן נמסר כי בידי הסוכנות וירוס לחיסון פוטנציאלי שיוכל לשמש כתבנית להכנת חיסון במידת הצורך.

נושאים קשורים:  שפעת העופות,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  נגיף השפעת H5N1,  בקר
תגובות
אנונימי/ת
28.04.2024, 21:21

ולכן חובה עלינו להתנגד ל "אמנת המגיפות". ההתנגדות חייבת להיות אקטיבית, כי האופן בו מנוסחת האמנה, הוא כזה, שמדינה שלא מביעה התנגדות, נחשבת כמדינה שמסכימה !
ארגון "הבריאות" העולמי הוא כבר לא רק גוף מייעץ, אלא ההמלצות שלו הן מחייבות !!!