דסידואליזציה

האנזים האנדומטריאלי פירובט קינאז M2 חיוני לדסידואליזציה בשלבים המוקדמים של ההריון

במחקר זה נמצא כי הביטוי של PKM2 הוגבר באופן משמעותי לאחר דסידואליזציה מלאכותית

תהליך ההשתרשות של העובר חיוני להריון נורמלי. הדסידואליזציה מאפשרת את השתרשות העובר ואת שימור ההריון. תאי הסטרומה ברחם עוברים טרנספורמציה לתאים דסידואלים לאחר שהעובר נצמד לאנדומטריום. פירובט קינאז M2 (או בקיצור PKM2) הינו אנזים מגביל קצב בתהליך הגליקוליזה אשר הופך פוספואנולפירובט פירובט. יחד עם זאת, מעט ידוע לגבי התפקיד של PKM2 בתהליך הדסידואליזציה.

במחקר זה, PKM2 נמצא בעיקר באפיתל הבלוטתי של הרחם ובאפיתל חלל הרחם ביום 1 וביום 4 להריון ומתבטא באופן משמעותי באיזור הדסידואלי לאחר השתרשות העובר. PKM2 נמצא בשעור מוגבר בתחילת הדסידואליזציה. בבדיקה נוספת, מצאו החוקרים ביטוי מוגבר של PKM2 באתרי ההשתרשות בימים 5 ו-7 להריון. הביטוי של PKM2 הוגבר באופן משמעותי לאחר דסידואליזציה מלאכותית אין ויוו ואין ויטרו. לאחר שהביטוי של PKM2 עבר דוכא על ידי siRNA, מספר אתרי ההשרשה העובריים בעכברות ביום 7 להריון הופחת באופן משמעותי, ורמת סמני הדסידואליזציה BMP2 ו-Hoxa10 ירדה באופן משמעותי גם היא אין ויוו ואין ויטרו. ביטוי יירוד של PKM2 יכול לסכן התרבות תאית בתאי סטרומה אנדומטריאלים ובתאי אישיקאווה. שעור הנדידה של תאי אישיקאווה דוכא באופן משמעותי גם הוא על ידי si-PKM2.

מסקנת החוקרים הייתה ש-PKM2 עשוי להשפיע באופן משמעותי על תהליך הדסידואליזציה בשלבי הריון מוקדמים, והתרבות תאית יכולה לשמש כמסלול אפשרי לדסידואליזציה תלויית PKM2.

מקור:

https://doi.org/10.1530/JOE-19-0553 et. Al (2020) Yan Su 

נושאים קשורים:  דסידואליזציה,  הריון בשלב מוקדם,  פירובט קינאז,  השתרשות העובר,  מחקרים
תגובות