• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

אבחנה מבדלת בין שיטיון לאלצהיימר: סוג חדש של דמנציה בבני 80 ומעלה

על פי מחקר חדש, מיליוני קשישים בעולם אובחנו בטעות כחולי אלצהיימר, בעוד שסבלו מדמנציה מסוג Late הקשורה להצטברות החלבון TDP43 במוח

אם יתברר שהחשדות נכונים, המשמעות היא שבמשך שנים חלק עצום של תרופות פוטנציאליות לאלצהיימר פותחו תחת הנחה שקרית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מיליוני קשישים בעולם שיש להם צורה מסוימת של דמנציה, אובחנו בטעות כחולי אלצהיימר, כך טוען צוות חוקרים בינלאומי, בדיווח לכתב העת Brain שפורסם שלשום (ג').

אחד המומחים למחלות מוח הגיב על הדיווח: "זה אחד הממצאים החשובים ביותר בנוגע לדמנציה בחמש השנים האחרונות".

Late - limbic-predominant age related TDP3 encephalopathy, הטיפוס החדש של הדמנציה, חולק תסמינים דומים לאלה של אלצהיימר, אבל מדובר במחלה שונה לחלוטין, הדגישו הרופאים שדיווחו על תגליתם. בכך, חלקית לפחות, ניתן להסביר מדוע המאמצים לריפוי דמנציה כשלו עד כה.

דמנציה, כידוע, איננה מחלה יחידנית אלא שם לקבוצת תסמינים שכוללים בעיות זיכרון וחשיבה. יש סוגים שונים רבים של צורות דמנציה כאשר האלצהיימר היא הצורה השכיחה ביותר וגם הנחקרת ביותר.

אלא שעתה סבורים החוקרים שכשליש מחולי האלצהיימר הקשישים כנראה חולים ב-Late ולא באלצהיימר, אם כי גם אלה וגם אלה הם דמנטיים.

הצורה שמכונה עתה Late מופיעה ומשפיעה על המבוגרים שבמבוגרים מקרב חולי הדמנציה – אנשים מעל גיל 80. המחקר התבסס על ניתוח ממצאים מנתיחות מוח שלאחר המוות. אחד מכל חמישה אנשים בקבוצת גיל זאת סובל למעשה מצורת הדמנציה Late ולכך השלכות גדולות על שירותי בריאות הציבור.

בניגוד לאלצהיימר, חולי Late נוטים לירידה הדרגתית יותר בזיכרון שלהם, סבורים החוקרים. יש לציין שכיום אין בדיקה יחידה ספציפית אחת לשם אבחון מדויק של דמנציה והסימנים למחלה יכולים לעתים להיראות רק בסריקות מוח שלאחר המוות.

החוקרים טוענים ש-Late קשורה כנראה להצטברות של חלבון מסוים TDP43 במוח, בעוד שאלצהיימר קשורה לשני חלבוני מוח אחרים עמילואיד ו-Tau.

לא מעט מאמץ מושקע במאמצי רופאים וחוקרים למצוא טיפול לריפוי דמנציה אולם מאחר שיש צורות כה רבות ושונות של המחלה והגורמים לה, היעד הזה, עד כה, הוא קשה השגה.

כמו כן, ניסויים שנעשו בתרופות שיועדו להפחית ברמות החלבונים במוח, שנחשבים כגורמי אלצהיימר, כשלו. אין שום טיפול אפקטיבי חדש וכמה חברות תרופות פרשו מהמרוץ לפיתוח תרופה לאלצהיימר ולצורות הדמנציה השונות.

אלא שעתה, ייתכן שהבנה טובה יותר לגבי Late תוביל למציאת טיפולים חדשים, סבורים החוקרים. הם כתבו בדיווחם הנחיות כדי לסייע להעלאת המודעות ולקידום המחקר בצורה החדשה של הדמנציה.

המחבר הראשי של דו"ח המחקר הוא ד"ר פיטר נלסון מאוניברסיטת קנטאקי בארה"ב. "ברור שצורה זו של מחלה היתה קיימת מכבר אבל אנחנו רק הראשונים לזאת אותה", אמר ד"ר נלסון ל-BBC. "על אלצהיימר שמעו כולם ורבים סבורים שהם יודעים במה המדובר – זו אמנם צורה של דמנציה ויש עוד צורות שונות של דמנציה כאשר Late היא אחת מהן".

ממצאי המחקר זכו לשבחים רבים וביניהם מפרופ' רוברט הווארד מיוניברסיטי קולג' לונדון, שאמר: "זה כמראה המאמר החשוב ביותר שפורסם בתחום הדמנציה בחמש השנים האחרונות". הוא ציין כי תרופות שפותחו כדי לפעול על גורמי אלצהיימר וכשלו לא יהיו יעילות לטיפול ב-Late ויש לכך השלכות חשובות בעת בחירת משתתפים בניסויים עתידיים.

נושאים קשורים:  דמנציה,  אלצהיימר,  חדשות,  מחקרים
תגובות