חדשות

"סורוקה": פרוצדורות קרדיאליות מורכבות בוצעו ביחידה לאלקטרופיזיולוגיה

אבלציה בגישה אפיקרדיאלית לטיפול בהפרעת קצב חדרית מסכנת חיים והשתלת דפיברילטור תת עורי בחולה עם מחלת לב מולדת קשה בוצעו לראשונה במערך הקרדיולוגי ב"סורוקה"

היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במערך הקרדיולוגי ב"סורוקה". צילום: רחל דוד

שתי פרוצדורות קרדיאליות מורכבות במיוחד - השתלת דפיברילטור תת עורי בחולה עם מחלת לב מולדת קשה ואבלציה בגישה אפיקרדיאלית כטיפול בהפרעת קצב חדרית מסכנת חיים - בוצעו בשבוע שעבר ביחידה לאלקטרופיזיולוגיה במערך הקרדיולוגי ב"סורוקה". בית החולים מסר כי הפרוצדורות מצילות החיים הללו, שכבר מבוצעות בישראל בכמה מרכזים רפואיים, בוצעו בו לראשונה.

את הפעולות החדשניות ב"סורוקה" ביצע פרופ' מוטי חיים, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במערך הקרדיולוגי. הוא השתלם באחרונה במרכז INCORי(institution de coracao) בסאן פאולו, ברזיל, שם פותחה שיטה חדשנית לטיפול בהפרעות קצב חדרית המסכנת חיים באבלציה אפיקרדיאלית. יחד איתו השתתפו בביצוע פרוצדורה זאת ד"ר סרגי ברזה וד"ר יובל קונסטנטינו, לצד צוות סיעודי וטכנאים רפואיים של היחידה, בשיתוף רופאים נוספים מצוות יחידת הצנתורים, יחידת הדימות הקרדיאלית שביצעו CT של הלב לפני הפעולה, מהמחלקה לניתוחי לב וחזה וממחלקת ההרדמה.

דפיברילטור מנטר באופן רציף את קצב הלב ובזמן חירום יכול להפסיק פרפור חדרים מסכן חיים על ידי מתן שוק חשמלי באנרגיה גבוהה. השתלת הדפיברילטור בדרך תת עורית בוצעה כבר בכמה מרכזים רפואיים בישראל, אבל עתה לראשונה ב"סורוקה".

החולה אושפז עקב פרפור חדרים ועבר החייאה מוצלחת. הוא סובל ממחלת לב מולדת קשה ועבר עקב כך, החל מילדותו, כמה ניתוחים. במצבו לא היתה כלל גישה ללב הימני להשתלת הדפיברילטור בתוך הלב. בפעולה המורכבת שבוצעה בהרדמה כללית, הושתל הדפיברילטור מתחת לעור במקום בחלל החדר הימני.

הליך אבלציה לטיפול בהפרעת קצב היא טכניקה שבה מוחדר צנתר אל הלב ובאמצעותו מבוצעת צריבה של אזור הגורם להפרעת הקצב במטרה לרפא אותה. פעולה זו מבוצעת בדרך כלל דרך הווריד. הצנתר מוחדר לתוך הלב והפעולה מבוצעת מהדופן הפנימית של הלב. לעתים רחוקות, מקור הפרעת הקצב הוא בדופן החיצונית של הלב, ואז לא ניתן להגיע למוקד ההפרעה מתוך הלב אלא יש לפעול בגישה אפיקרדיאלית - החדרת הצנתר מבחוץ, ישירות לחלל שסביב הלב, על מנת לבצע את הצריבה בדופן החיצונית.

האבלציה בגישה האפיקרדיאלית של הפרעת קצב חדרית מסכנת חיים היא פעולה חדשנית וגם היא מבוצעת במרכזים רפואיים בודדים בישראל. פעולה זו היא פתרון לחולים קשים שאין להם פתרון אחר. המטופל ב"סורוקה" היה בן 77, סבל שנים ממחלת לב כלילית ומאוטם גדול בליבו. לאחר אירועים חוזרים של הפרעות קצב, הוחלט על הפרוצדורה, מהמורכבות בקרדיולוגיה. הפעולה הסתיימה ללא סיבוכים ובהצלחה.

פרופ' דורון זגר, מנהל המערך הקרדיולוגי ב"סורוקה", אמר: "אנחנו בהחלט גאים בכך שעלה בכוחנו לבצע פעולות חדשניות אלו. הן משתלבות בשאיפה שלנו להעניק לחולי הלב בנגב את מגוון הטיפולים שהם זקוקים להם, כולל המורכבים והחדשים ביותר".

פרופ' חיים הוסיף: "מדובר בשדרוג רציני מאוד ביכולות מערך הלב בטיפול מורכב בחולים קשים עם הפרעת קצב מסובכת. שיתוף הפעולה של הצוותים הרפואיים והמיומנויות שנרכשו עזרו ללא כל ספק להצלחת הפרוצדורות".

נושאים קשורים:  השתלת דפיברילטור,  אבלציה בגישה אפיקרדיאלית,  פרפור פרוזדורים,  הפרעות קצב,  אלקטרופיזיולוגיה,  המרכז הרפואי "סורוקה",  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
30.05.2018, 19:55

הפעולה אינה חדשה ומבוצעת המספר לא מבוטל של מרכזים בארץ ובעולם. אז ברכות לקרדיולוגים של סורוקה שהצטרפו למאה ה21. מענין אם לחולה הסבירו שזאת הפעם הראשונה שהפעולה מבוצעת בביה"ח