חדשות

הרופא הקשיש בעולם שהטיף לדורות של יפנים לשמור על בריאותם מת בגיל 105

ד"ר שיגאקרי הינוהורה היה מחבר רב המכר הבינלאומי "חיים ארוכים, חיים טובים", שסיכם שנים של הדרכת ציבור המבוגרים והקשישים היפנים לשמור על בריאותם ולבצע בדיקות רפואיות שגרתיות

קשישים יפנים בפסטיבל שהתקיים בעיר קגושימה (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר שיגאקרי הינוהורה (Shigeaki Hinohara) - שנחשב לאחד מה"נכסים הלאומיים" של יפן והיה ככל הנראה הרופא הקשיש בעולם - הלך לעולמו שלשום (ג'), כמה חודשים לפני הגיעו לגיל 106. ד"ר שיגאקרי נודע בעולם כמי שסייע להדרכת הציבור היפני לרפואה מונעת ולאיכות חיים בגיל מבוגר מאוד. תוחלת החיים ביפן נמצאת בראש הדירוג העולמי.

ד"ר שיגאקרי נולד ב-4 באוקטובר 1911. בשנת 1937 סיים לימודי רפואה באוניברסיטה של קיוטו. את ראשית דרכו כרופא החל בבית החולים המפורסם "סנט לוק"י(Seiroka International Hospital) והוביל את החזון למצבו כבית החולים המוביל בארצו – וגם להשיג לו פרסום בעולם - לצד הקמת קולג' לסיעוד, אף הוא במסגרת בית החולים.

ד"ר שיגאקרי הינוהורה (מקור: ויקיפדיה)

שנים רבות שימש כמנהל המרכז הרפואי והצליח למשוך אליו ידוענים שהגיעו ליפן במיוחד כדי לקבל אצלו את הטיפולים השונים. עד לפני שנתיים כיהן ד"ר שיגאקרי במועצת המנהלים של המוסד רב המוניטין ומונה לנשיא כבוד של בית החולים.

את פרסומו העולמי הרחב רכש ד"ר שיגאקרי כמי שייסד ביפן את תחום הרפואה המונעת ולא פסק לייעץ ולהטיף לאזרחי יפן המבוגרים להקפיד על סדרה של בדיקות שנתיות באורח שגרתי. בדיקות אלה, מעריכים במדינה, תרמו משמעותית לתוחלת החיים הארוכה ביפן. בין תפקידיו הציבוריים: פטרון רשת מוסדות הבריאות לטיפול פליאטיבי של אזור אסיה-פסיפיק (Asia Pacific Hospice Palliative Care Networkי(APHN)) ויו"ר המרכז לתכנון החיים בטוקיו.

ד"ר שיגאקרי כתב 150 ספרים, וביניהם רב המכר שתורגם לשפות רבות - "חיים ארוכים, חיים טובים" (Living Long, Living Good) – שבו סיפק עצות כיצד לחיות חיים בריאים גם בגיל 101. הספר מכר כ-1.2 מיליון עותקים. הרופא הקשיש היה אורח קבוע בתכניות טלוויזיה, סיפר על אורח חייו והדגיש כי מדי בוקר הוא שותה מיץ תפוזים ומקפיד לתבל את ארוחותיו בשמן זית.

בשנת 1970 היה ד"ר שיגאקרי אחד מנוסעי טיסה של Japan Airlines שנחטפה בידי קבוצת טרוריסטים קומוניסטים. לאחר שחרור המטוס מהחוטפים סיפר, שהחוויה הטראומטית השפיעה עליו באופן דרמטי ושינתה את השקפתו לגבי החיים. אז גם החליט שיקדיש את שארית חייו לטובת אחרים.

בין היתר נהג לספר כי איננו צמוד לכללים נוקשים לגבי אורח חייו. "כולנו זוכרים איך ידענו 'לעשות חיים' ולהיות שמחים כילדים עד שלפעמים שכחנו לאכול או לישון. אני מאמין שגם כמבוגרים אפשר להמשיך בדרך דומה. אני אוהב לחלוק מידע עם אנשים אחרים בנושאים שעושים את החיים יותר משמעותיים, יותר שמחים. העניינים המרכזיים לגבי הם אלו הקשורים בבריאות טובה – של הגוף ושל המוח. כאשר אנחנו מרגישים טוב – מתמלא גופנו באנרגיות. לכן אני בעד לחיות בלי יותר מדי חוקים נוקשים, כמו מתי בדיוק לאכול או מתי ללכת לישון".

את הפילוסופיה של ד"ר שיגאקרי הוא תימצת בשלושה כללים: להרגיש טוב ולהיות נלהב, מלא אנרגיה ועם חזון ושאר-רוח; להקפיד על אכילה בריאה ופעילות גופנית סדירה, יום-יומית; להיות תמיד עסוק ולתרום לחברה.

את אחד הראיונות האחרונים שלו העניק ב-2015 והוא פורסם באתר העוסק ברפואה אלטרנטיבית. הוא סיפר בו על מנהגו לתכנן את פעילותו זמן רב מראש ועל כך שהוא מקווה לצפות באולימפיאדה בטוקיו שנקבעה לשנת 2020. כמו כן, חזר והדגיש כי איננו מאמין שהרופאים יכולים לרפא כל אחד וכל מחלה.

לפני כמה חודשים, בעודו שקוע בעבודתו הרגילה, חלה הידרדרות בבריאותו. הוא סירב לקבל טיפולים להארכת חייו והלך לעולמו בביתו. בית החולים סנט לוק הודיע כי מת עקב אי ספיקה נשימתית.

נושאים קשורים:  חדשות,  יפן,  חיים ארוכים,  חיים טובים,  ד"ר שיגאקרי הינוהורה,  תוחלת חיים,  איכות חיים
תגובות
אנונימי/ת
21.07.2017, 12:23

זצ״ל