חדשות

מחקר מצא תועלת בהזרקת סטרואיד אפידורלי במקרי היצרות תעלת השדרה

לאחר שמחקר שפורסם בשנה שעברה ב-NEJM עורר מחלוקת בנוגע ליעילות השיטה, מחקר רטרוספקטיבי חדש מצא תועלת בהזרקה, בשיטה מסוימת

הזרקה לאזור הגב (צילום: אילוסטרציה)

זריקות סטרואיד אפידורלי שניתנו לחולים עם היצרות תעלת השדרה (spinal stenosis) הוכיחו את יתרונן לטווח הקצר, והקלו במידה רבה על החולים למשך שבועות ועד חודשים; כך עולה ממחקר שהתפרסם בסוף השבוע שעבר בכתב העת Pain Medicine.

את המחקר ביצע צוות רופאים וחוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון. הממצאים סותרים מחקר קודם בנושא זה, שהתפרסם בשנה שעברה בכתב העת NEJM, ושבו נכתב כי אין שום תועלת בזריקות הללו כשמדובר במקרים של היצרות תעלת השדרה.

הדיווח ב-NEJM, תחת הכותרת "ניסוי אקראי בזריקות סטרואיד אפידורלי (גלוקוקורטיקואיד) במקרים של היצרות תעלת השדרה", התבסס על ניסוי נרחב שבחן את יעילות הטיפול ואת ערכו. מסקנותיו הציתו מחלוקת מומחים נרחבת. רופאים מומחי כאב התווכחו ביניהם בדבר תקפות התוצאות, מאחר שהושגו בניסוי שתוכנן לצורך המחקר. הנושא עלה בכנסים אקדמיים ובדיונים קליניים.

חלק מהמומחים ברפואת כאב הסכימו עם תוצאות אותו ניסוי, שטען כי הזרקת סטרואיד אפידורלי (ESI) כלל לא עזרה. רופאים אחרים הצביעו על היתרון שבהזרקה לטווח קצר לשם החלשת תסמיני הכאב עקב היצרות תעלת השדרה.

היצרות תעלת השדרה (Lumbar spinal stenosis) היא בעיית כאב נפוצה בעת החמרה בדלקת בגב התחתון (constrictive arthritis), שיש לה השפעה על תנועת הרגליים וההליכה.

כעת, הצוות בבית הספר לרפואה שחל אוניברסיטת בוסטון, שאחד מחבריו היה הנוירולוג ד"ר אנתוני סאבינו (Savino), ערך מחקר רטרוספקטיבי שבו נבחנו שיטות הזרקה שונות ורבות במגוון של סטרואידים – ומצא כי זריקות סטרואידים אפידורליים ספציפיים, היו אכן היעילות ביותר להקלה על הכאב.

לפי המחקר, את הזריקה יש לבצע בין החוליות (interlaminar) ובמצב ההחמרה הניכרת ביותר של ההיצרות. ד"ר סאבינו הדגיש, כי יש צורך להקפיד על ביצוע ההזרקה בשיטה מסוימת המומלצת על-ידי הצוות, כדי לאפשר לחולה הליכה טובה והקלה רבה יותר במצב הכאב, ולהימנע מניתוח.

למאמר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ESI,  סטרואיד,  זריקות,  היצרות תעלת השדרה
תגובות