חדשות

ישראל בצמרת דירוג מדינות המערב במדד "תוחלת החיים הבריאים" של ה-LANCET

תוחלת החיים הבריאים, ללא מחלות קטלניות, ניצבת בישראל על ממוצע של 82, ביחד עם צרפת, ספרד, שבדיה, נורבגיה, ניו זילנד ועוד; ביפן נרשמה תוחלת החיים הבריאים הגבוהה ביותר - 84 שנים;

גברים מבוגרים משחקים שש-בש בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש, שפורסם בכתב העת The Lancet בסוף השבוע שעבר, עוסק ב"נטל הגלובלי של המחלות" (Global Burden of Disease) ב-188 מדינות. לדברי מחבריו, הסקר מאפשר לבחון את סוגיית "תוחלת החיים הבריאים" במדינות השונות.

עיקר הדו"ח עוסק בהשפעתן של 306 מחלות שונות על תוחלת, ומפרט את הנתונים בנוגע אליהן נכון לסוף 2013. בהשוואה ל-1990, מדגיש הדו"ח, בני האדם ברחבי העולם חיים יותר - אבל גם חולים יותר.

בהשוואה ל-1990, מדגיש הדו"ח, בני האדם ברחבי העולם חיים יותר - אבל גם חולים יותר

הממצאים העיקריים של הדו"ח הם, כי תוחלת החיים בקרב שני המגדרים עלתה בהשוואה ל-1990 ב-6.2 שנים (מ-65.3 ל-71.5). עם זאת בכמה ממדינות העניות והנחשלות ביותר ברחבי העולם ישנה ירידה בתוחלת החיים.

בהקשר ל"תוחלת החיים הבריאים", שבמסגרתה חושבו שיעורי התמותה בהתאמה לשנות החיים ללא תחלואה קטלנית, הצביעו הנתונים על כך שתוחלת זו היא הגבוהה ביותר ביפן - 84 שנה בממוצע. אחריה ניצבות אוסטרליה, איטליה, סינגפור, סן מרינו, שוויץ ואנדורה עם 83 שנים. אחריהן ישראל, צרפת, ספרד, שבדיה, נורבגיה, ניו זילנד, מונקו, קפריסין ולוקסמבורג עם 82 שנים.

בחלוקה לשני המגדרים: בקרב הגברים – איסלנד במקום ה-1 עם 81.2 שנה, ואחריה שוויץ 80.7 , אוסטרליה 80.5, ואחריהן ארבע מדינות – ישראל, סינגפור, ניו-זילנד ואיטליה עם 80.2 שנים. אחריהן ניצבות יפן ושבדיה עם 80 שנה ולוקסמבורג עם 79.7 שנים.

בקרב הנשים - יפן עם 87 שנה, ספרד, שווייץ וסינגפור אחריה עם 85.1, איטליה 85, צרפת 84.9 , אוסטרליה וקוריאה 84.6 ואחריהן לוקסמבורג 84.1 וישראל - 84 שנים.

המחבר הבכיר של הדו"ח היה פרופסור תיאו ווס (Theo Voss) מארה"ב. הוא כתב בסיכום הממצאים: "העולם התקדם משמעותית בתחום הבריאות, אבל יש להשקיע הרבה יותר בטיפול בתחלואה ובנכות. מצב הבריאות של תושבי העולם השתפר הודות להתקדמות הטכנולוגיה הרפואית, החיסונים, התרופות והשיפור בטיפול ביולדות ובילודים. עם זאת, תוחלת החיים הבריאה לא השתפרה: בני האדם חיים יותר שנים אבל גם חולים הרבה יותר".

בדו"ח מצוין כי בין 2005 ל-2013 חלה עלייה במה שמכונה Disability adjusted life-years (או DALYs), בעיקר במחלות הלא-מדבקות כמו מחלות לב. במדינות הנחשלות מדובר בקדחת דנגי ולישמניה.

קבוצות המחלות המובילות ב-2013 היו מחלות לב איסכמיות, דלקות בדרכי הנשימה התחתונות, מחלות כלי דם במוח, כאבי גב תחתון וצוואר וגם פציעות בתאונות דרכים בכבישים.

למחקר בכתב העת LANCET לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תוחלת חיים,  איכות חיים,  השוואה בינלאומית,  יפן
תגובות
אנונימי/ת
08.09.2015, 22:30

גם כן כדאי למסור יותר תשומת לב במדינות נפתחות כזה מחלות אפידמיות כשמנת ועשון.