חדשות

השתלות קרניות בשיטה חדשנית נעשו ב"בילינסון" וב"בני ציון"

לדברי המרכז הרפואי "בילינסון", בוצעו לראשנה שתי השתלות מקרנית נתרמת אחת, תוך שימוש בשכבה דקה במיוחד של תאים

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

המרכזים הרפואיים "בילינסון" בפתח-תקווה ו"בני ציון" בחיפה הודיעו בסוף השבוע שעבר על ניתוחי קרנית חדשניים שבוצעו בהם. ב"בילינסון" בוצעה השתלת קרנית מתורם אחד בשני מטופלים וב"בני ציון" בוצעה השתלה בשיטה חדשנית, שהודגמה על ידי רופא-מומחה מקנדה.

על-פי הערכות, כ-800 ישראלים לפחות מחכים להשתלת קרנית. כיום, זמן ההמתנה להליך הזה עשוי להגיע במקרים רבים ל-7 חודשים, עקב מחסור בתרומות קרניות.

בניתוח בבילינסון נעשה לראשונה שימוש בקרנית שמקורה בתורם אחד עבור שני מושתלים. בכך, עשויה להתקשר משמעותית רשימת הממתינים להשתלה. הניתוח, מסר בית החולים, מיועד בעיקר למבוגרים הסובלים מאי ספיקת הקרנית או מבצקת, וכן לחולים שעברו כמה ניתוחי קטרקט שגרמו לפגיעה בקרנית שלהם.

במהלך הניתוח נלקחת שכבה דקה מאוד של קרנית, בעובי של 15 מיקרון בלבד, ומונחת על הקרנית של המטופל. הניתוחים מהדור הקודם בוצעו בהרדמה מלאה והצריכו עשרות תפרים, בעוד שהניתוח החדשני מתבצע בהרדמה מקומית ולא מצריך תפרים. בתוך שבועות אחדים שבה ראיית החולה לרמתה מלפני ההליך. זאת, לעומת זמן החלמה של חודשים בניתוחים שבוצעו עד כה. מנותח שראייתו הייתה תקינה (6/6) צפוי לחזור לראות כך לאחר הטיפול.

פרופסור אירית בכר, מנהלת שירות קרנית וסגנית מנהל מערך רפואת העיניים ב"בילינסון", מסרה: "רופא עיניים שיבדוק את המנותחים שלנו לא יראה שעברו ניתוח, גם לא במיקרוסקופ. הניתוח בשיטה החדשנית מתבצע באמצעות חתך מזערי של כ־2.5 מילימטרים. לכן, זו בשורה בתחום השתלות הקרנית, המאפשרת איכות חיים טובה באופן משמעותי למושתלים. בשיטות הקודמות זמן ההחלמה היה קרוב לשנה. בהליך בוצעו עד 24 תפרים על הקרנית, שהוצאו בהדרגה. בסוף התהליך התרחש עיוות של הקרנית ונוצר צורך במשקפיים או בעדשות מגע. גם היה סיכון לזיהומים בגלל התפרים".

את הניתוחים בשיטה החדשנית מבצע ד"ר איתן לבני, רופא בכיר במערך העיניים בבילינסון, שהשתלם בשיטת הניתוח הזאת בשנה האחרונה בהולנד. "מדובר בניתוח עדין ביותר המצריך יד מיומנת. מוציאים בו את התאים החולים מהשכבה האחורית של הקרנית ומשתילים במקומם תאים חדשים מקרנית התורם. שכבת הקרנית המושתלת דקה מאוד. מידת הדיוק גבוהה, כך שהמטופל יכול להגיע לרמת ראייה טובה מאוד לאחר ניתוח מסוג זה".

ד"ר רנין שחאדה (צילום: "בני ציון")

ד"ר רנין שחאדה-משעור (צילום: "בני ציון")

במקביל, גם בית החולים "בני ציון" דיווח, כי בשבוע שעבר בוצעה בו השתלת קרנית בשיטה מתקדמת שבה מוחלפת השכבה הפנימית הפגועה של הקרנית בשכבה בריאה דקה במיוחד מתורם. מנתח קרנית מבית החולים Toronto Western Hospital שבקנדה, הפרופסור דיוויד רוטמן, הדגים וביצע את ההשתלה יחד עם מומחית למחלות העין החיצונית וניתוחי קרנית ב"בני ציון" - ד"ר רנין שחאדה-משעור. את מחלקת העיניים בבית החולים מנהלת פרופסור חנא גרזוזי.

ד"ר רנין שחאדה-משעור מסרה, כי שיטת DMEK עדיין איננה נפוצה גם בעולם מאחר שהיא מחייבת מיומנות-ניתוחית גבוהה, זמן לימוד ממושך וניסיון. ד"ר שחאדה-משעור השתלמה בשיטה הזאת אצל פרופסור רוטמן בקנדה.

נושאים קשורים:  חדשות,  קרנית,  השתלה,  המרכז הרפואי "רבין",  המרכז הרפואי "בני ציון"
תגובות