חדשות

הוספת בדיקות הדמיה לבדיקות שגרתיות עשויה לסייע לאתר מחלות לב

חוקרים מבית החולים "מאונט סיני" מציעים להוסיף אולטרה-סאונד תלת-ממד חדשני ומדידת סידן בעורקי התרדמה בבדיקה הנעשית באמצעות CT במינון-נמוך

בדיקת CT (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת CT (צילום: אילוסטרציה)

הוספת שתי בדיקות הדמיה לא-פולשניות למערך הבדיקות מסורתיות לאיתור סימנים מקדימים למחלה קרדיו-וסקולרית עשויה לספק לרופאים חיזוי מדויק יותר לגבי גורמי סיכון להתקף לב או שבץ עתידיים, אפילו זמן רב לפני התרחשותם; כך מצא מחקר בנושא שבוצע בבית הספר לרפואה שליד בית החולים "מאונט סיני" בניו-יורק, ושפורסם בסוף השבוע שעבר ב-Journal of the American College of Cardiologyי (JACC).

טכנולוגיית הדימות של האולטרסאונד התלת-ממדי החדיש מאפשרת לכמת את עובייה וממדיה של שכבת ה"פלאק" בעורק התרדמני (קרוטיד) בצוואר

"שימוש בבדיקות הדמיה לאבחון מצבם של העורקים הכליליים, לפני שמופיעים תסמינים, עשוי לשפר את בריאותם של המטופלים שמצויים בסיכון – הרבה יותר מכפי שהדבר נעשה עתה", ציינו עורכי המחקר, ובראשם ד"ר ולנטין פסטר (Valentin Fuster), מנהל מערך הלב ב"מאונט סיני" והרופא הראשי בבית החולים.

ההערכות המסורתיות לגבי סיכון למחלת לב מבוססות על מדידת לחץ דם, רמת כולסטרול חריגה, אורח חיים ללא תנועה (של ישיבה), סוכרת, השמנת-יתר, עישון. עתה מוצע להוסיף למערך הבדיקות המקדימות גם שתי בדיקות הדמיה: אולטרה-סאונד תלת-ממד חדשני ומדידת סידן (Calcium score) בעורקי התרדמה בבדיקה הנעשית באמצעות סריקת CT במינון-נמוך.

תוצאות בדיקות אלו מצביעות על טרשת תת-קלינית (subclinical atherosclerosis) ב-60% מקרב האנשים הנראים לכאורה בריאים וללא כל תצוגה קלינית בעיתית.

המחקר נועד לזהות דרכים חדשות לאבחון מצב תת-קליני של מחלה קרדיו-וסקולרית לפני שהתסמינים מופיעים. המחקר נמשך 3 שנים בהשתתפות כמעט 6,000 איש (גברים בני 80-55 ונשים בטווח הגילים 88-60) שאצלם לא היתה היסטוריה או תסמינים למחלה קרדיו-וסקולרית.

טכנולוגיית הדימות של האולטרסאונד התלת-ממדי החדיש מאפשרת לכמת את עוביה וממדיה של שכבת ה"פלאק" בעורק התרדמני (קרוטיד) בצוואר. מדידת הסידן בעורק הכלילי באמצעות CT מיועדת לזהות כל היצרות והתקשחות של העורקים עקב בניית הפלאק הסידני והכולסטרול השומני. שכיחות של פלאק קרוטידי וסידן כלילי הם סימנים לטרשת עורקים.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  בדיקות סקר,  בדיקות הדמיה,  עורקים כליליים,  טרשת תת-קלינית,  subclinical atherosclerosis,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות