חדשות

חוקרים ישראלים פיתחו מערכת לבדיקת שינה ללא שימוש בחיישני מגע

הפיתוח, על ידי צוות משותף מאוניברסיטת בן גוריון והמרכז הרפואי "סורוקה", מתבסס על אלגוריתמים המנתחים את קולות הנשימה במהלך השינה, ואינו מצריך חיבור לחיישנים שעשויים להשפיע עליה

שינה (אילוסטרציה)
שינה (אילוסטרציה)

מערכת חדשנית, ללא חיישני מגע, להערכת איכות השינה באמצעות הקלטת קולות הנשימה במשך שנת הלילה, פותחה בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת בן גוריון למרכז הרפואי "סורוקה".

את ההמערכת, שדיווח עליה מופיע בכתב העת המקוון PLos, פיתח צוות במעבדת המחקר לעיבוד אותות ביו-רפואיים, בראשותו של ד"ר יניב ציגל, מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, וביחידה לחקר הפרעות שינה-ערות, בראשותו של פרופסור אריאל טרסיוק מ"סורוקה". העבודה היא חלק מעבודת הדוקטורט של אילן דפנה .

איור הממחיש את פעולת המערכת

איור הממחיש את פעולת המערכת

החוקרים ציינו, כי ביצועי השיטה תואמים ואף גוברים על ביצועי טכנולוגיות קיימות להערכת איכות השינה שבהן משתמשים בחיישני מגע

עורכי המחקר ציינו, כי מדובר בגישה חדשה להערכת איכות השינה באמצעות מיקרופון שאיננו נוגע בנבדק. לשם כך פותחו אלגוריתמים לניתוח קולות הנשימה, שאיפשרו סיווג מצבי שינה-ערות מהקלטת לילה שלם. החוקרים ציינו, כי ביצועי השיטה תואמים ואפילו גוברים על ביצועי טכנולוגיות קיימות להערכת איכות השינה שבהן משתמשים בחיישני מגע.

לדברי החוקרים, השיטה החדשה עשויה לפשט את הליך האבחון ותאפשר שינה טבעית שאיננה מושפעת מחיישני המגע - וניתן להשתמש בה לשם בדיקה גם בבית הנבדקים ולא רק במעבדת השינה בבית החולים.

"בדקנו את ההשערה כי ניתן לאמוד את איכות השינה באמצעות ניתוח של אותות שמע - קולות הנשימה. הרעיון העומד מאחורי תפיסה זאת הוא שמעברים משינה לערות ולהיפך משפיעים על בקרת פעילות הנשימה וזרימת האוויר. הם באים לידי ביטוי בשינויים בדפוסי קולות הנשימה", אמרו החוקרים.

שינה לקויה יכולה לגרום לתחלואה ולהגברת הסיכון לתאונות. אבחון וטיפול מוקדמים עשויים לשפר את איכות החיים ולהקטין את הסיכוי לתחלואה.

"גישת הזהב" לבדיקת הפרעות שינה מצריכה שהייה של שנת לילה במעבדת השינה (בדיקה פוליסומנוגרפית, Polysomnography). לביצועה יש צורך בהתקנת חיישנים. עם זאת, בשל העלות הגבוהה של בדיקת השינה במעבדה והצורך בכוח אדם מיומן, מספר מעבדות השינה מוגבל.

לפי הודעת הצוות המפתח, כל הטכנולוגיות הביתיות המצויות מבוססות על חיבור הנבדקים לחיישני-מגע. לעתים קרובות הם משפיעים (לרעה) על איכות השינה. "מכאן החשיבות הרבה שבפיתוח מערכת חדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה, באמצעות הקלטת קולות הנשימה במשך שנת הלילה", הדגיש צוות המחקר.

נושאים קשורים:  חדשות,  שינה,  בדיקת שינה,  אוניברסיטת בן גוריון,  המרכז הרפואי "סורוקה",  ד"ר יניב ציגל,  פרופ' אריאל טרסיוק
תגובות