חדשות

מחקר ישראלי מסביר הקשר בין אבנים בכליות לסיכון מוגבר למחלות-לב

את המחקר הובילה ד"ר לינדה שביט, רופאה ב"שערי צדק"; "ממליצים למי שאובחנו עם אבנים בכליות להתייעץ לגבי בדיקות למחלות לב ולאוסטאופורוזיס"

ד"ר לינדה שביט (צילום: "שערי צדק")

מחקר משותף שנעשה במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים וב-University College בלונדון, מסביר את הקשר שבין אבנים בכליות, צפיפות העצמות והסיכון ללקות במחלות לב. את המחקר הובילה ד"ר לינדה שביט, רופאה בכירה במחלקה לנפרולוגיה מבוגרים ב"שערי צדק".

המחקר העלה, כי קיים קשר בין הנטייה ליצור אבני סידן בכליות לבין היווצרות משקעי סידן בכלי הדם וספציפית באבי העורקים הבטני (aorta), וכן לבין בריחת סידן מהעצם. קשר זה - שמגביר את הסיכון למחלת לב - יכול להיות מוסבר על ידי ההפרעה שחלה בוויסות הסידן בגוף, המובילה לשקיעת סידן בכליות ובכלי הדם.

דיווח על המחקר התפרסם בשבוע שעבר ב- Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

"אנו ממליצים לאנשים שאובחנו עם אבנים בכליות להתייעץ עם הרופא שלהם לגבי בדיקות ייעודיות למחלות לב ולאוסטאופורוזיס"

ד"ר שביט מסרה, כי מדובר בתחום שטרם נחקר לעומק. "כ-10% מהאוכלוסייה סובלת מאבנים בכליות, וכבר נמצא בעבר קשר בין היווצרות אבנים בכליות לבין מחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה, מחלת כליות כרונית וכן מחלות לב. אולם עד עתה לא נמצא ההסבר לקשר הזה", אמרה.

לדבריה, "רצינו לבחון אם בעיות בלב קשורות במשקעי הסידן בכלי הדם ואם זה מאפיין ייחודי של אנשים הסובלים מאבנים בכליות".

החוקרים בחנו באמצעות בדיקות CT את משקעי הסידן באבי העורקים הבטני של מטופלים ומצאו, שאלו מביניהם שסבלו מאבני סידן בכליות סבלו גם מרמות מוגברות של משקעי סידן. חולים אלה גם אובחנו כסובלים מדלדול עצמות (אוסטאופורוזיס).

בנוסף לגורמים גנטיים התורמים בחלק מהמקרים להיווצרות אבני כליה, גם גורמים סביבתיים כמו תזונה והרכב המיקרוביום במעיים משחקים תפקיד חשוב בכך. "צריכה מועטה של נוזלים, סידן ואשלגן וצריכה מרובה של מלח, סוכרוז, פרוקטוז וחלבון מהחי בתפריט היומי מגבירים את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות", הדגישה ד"ר שביט.

"אנו ממליצים לאנשים שאובחנו עם אבנים בכליות להתייעץ עם הרופא שלהם לגבי בדיקות ייעודיות למחלות לב ולאוסטאופורוזיס - בדגש על רמת משקעי הסידן בכלי הדם", הוסיפה ד"ר שביט. "ניתן להשתמש בבדיקות ה-CT שגם כך מבוצעות במרבית החולים הסובלים מאבני כליה, לשם הערכה ראשונית של צפיפות העצם ומשקעי סידן באבי העורקים. אין ספק ששינוי תזונתי ואורח חיים בריא מפחיתים את הסיכון למחלות לב במטופלים עם אבני כליה. דרוש המשך מחקר עתידי כדי לקבוע בוודאות שמחלת אבני הכליה היא גורם סיכון חד משמעי למחלות לב".

לקריאת המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אבנים בכליות,  מחלות לב,  ד"ר לינדה שביט,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  אוסטאופורוזיס
תגובות