בדיקת CT

שיטת ניקוד יעילה לחיזוי חולים עם אבנים בדרכי השתן

שיטת ניקוד STONE, המבוססת על חמישה מדדים, נמצאה יעילה בחיזוי מי החולים בעלי הסבירות הגבוהה יותר להימצאות אבנים בדרכי השתן

29.04.2014, 08:40

CT היא בדיקת הבחירה במקרה של חשד לנוכחות אבנים בדרכי השתן. היא בדיקה מדויקת, אולם יקרה וגם מערבת חשיפה לקרינה. מציאת שיטה קלינית לקטלג חולים בעלי סבירות נמוכה או  גבוהה לאבנים בדרכי השתן (לא מסובכות), תאפשר שימוש מושכל יותר בבדיקות הדימות, כמו שימוש באולטראסאונד או ב-CT במינון נמוך.

החוקרים במחקר זה ביצעו בתחילה מחקר רטרוספקטיבי ובחנו נתונים של מעל 1,000 חולים שהופנו לביצוע CT ללא חומר ניגוד בחשד להימצאות אבנים בדרכי השתן. מתוך ניתוח הנתונים זיהו החוקרים 5 מאפיינים שקשורים לסיכון מוגבר לאבנים בדרכי השתן: מין: גבר; גזע: לא שחור; משך כאב: קצר; נוכחות בחילה או הקאות, נוכחות מיקרוהמטוריה. כל מדד קיבל נקודות, ובסה"כ הניקוד נע בין 0-13.

בהמשך, ביצעו החוקרים מחקר פרוספקטיבי בקרב 491 חולים כדי לבחון את תוקף שיטת הניקוד. אבנים בדרכי השתן נמצאו רק ב-9% מהחולים שדורגו כבעלי סבירות נמוכה (ציון של 0-5 לפי מדד STONE), זאת לעומת 51% ו-89% בחולים עם סבירות בינונית (ציון 6-9) וגבוהה (ציון 10-13) בהתאמה. בקבוצה בעלת הציון הגבוה, רק ל-1% מהחולים היה ממצא אלטרנטיבי בעל חשיבות בבדיקת CT.

החוקרים מסכמים, ששיטת הניקוד שפיתחו ותיקפו נמצאה אמינה בחיזוי נוכחות של אבנים בדרכי השתן. הם מדגישים, כי אינם ממליצים באופן גורף שחולים עם ציון גבוה לא יעברו בדיקת CT במקרה של חשד לאבנים בדרכי השתן, אם כי אימוץ של פרקטיקה זו אינו שגוי במקרים מסוימים, במיוחד בחולים צעירים, שאצלם חשיפה לקרינה בעלת סיכון פוטנציאלי גדול יותר.

לפירוט של אופן הניקוד לפי מדד STONE לחצו כאן

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Moore CL, Bomann S, Daniels B, et al. Derivation and validation of a clinical prediction rule for uncomplicated ureteral stone—the STONE score: retrospective and prospective observational cohort studies. BMJ. 2014;348:g2191

נושאים קשורים:  בדיקת CT,  STONE,  שיטת ניקוד,  אבנים בדרכי השתן,  מחקרים
תגובות