תזונה

שיעור סוכרת נמוך יותר בקרב המקפידים על דיאטה ים-תיכונית

במעקב שנמשך 4 שנים נצפתה היארעות נמוכה יותר של סוכרת במבוגרים עם סיכון למחלות לב, שהקפידו על דיאטה ים תיכונית ללא הגבלה קלורית

שכיחותה של מחלת הסוכרת ברחבי העולם עולה בהתמדה, ובשנת 2010 היו לפי ההערכות כ-347 מיליון חולי סוכרת בעולם. מחקרים שונים הראו, שלשינוי באורח החיים תפקיד חשוב במניעת המחלה או בהפחתת חומרתה.

הדיאטה הים-תיכונית כוללת שומן במידה בינונית, רובו ממקור צמחי (שמן זית ואגוזים), מעט מוצרי חלב, צריכת אלכוהול במידה בינונית, בעיקר יין, וצריכה רבה של רטבים שכוללים עגבניות, שום ותבלינים. במחקר זה בדקו את השפעת דיאטה זו על היארעות הסוכרת.

במחקר השתתפו 3,541 נשים וגברים, בני 55-80, ללא סוכרת וללא מחלה קרדיווסקולרית, אך בעלי סיכון קרדיווסקולרי גבוה. הנחקרים חולקו לשלוש קבוצות דיאטה: דיאטה ים תיכונית מועשרת בשמן זית בטיב גבוה (Extra Virgin Olive Oil; EVOO), דיאטה ים תיכונית מועשרת באגוזים ודיאטה רגילה מופחתת שומן. לא בוצעה התערבות להעלאת הפעילות הגופנית או לירידה במשקל.

הסיכון לסוכרת לאחר התאמת משתנים מרובים, היה 0.60 (CI95%: 0.43-0.85) לאנשים בקבוצת הדיאטה הים-תיכונית המועשרת ב-EVOO ו-0.82 (CI95%: 0.61-1.10) לאנשים בקבוצת הדיאטה הים-תיכונית המועשרת באגוזים, לעומת קבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים, כי ניתן למנוע את מחלת הסוכרת באמצעות שינוי תזונתי, הכולל אכילת דיאטה ים-תיכונית, גם ללא הגבלה קלורית או ירידה במשקל.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Salas-Salvado J, Bullo M, Estruch R, et al. Prevention of diabetes with Mediterranean diets: A subgroup analysis of randomized trial. Ann Intern Med. 2014;160(1):1-10.

נושאים קשורים:  תזונה,  סוכרת סוג 2,  דיאטה ים תיכונית,  מחקרים
תגובות